Activitats



Activitat 1:  Recorregut escultòric

Activitat dirigida a alumnes de cicle superior.

Objectius didàctics:
  1. Aprendre a valorar i fixar-nos més amb el nostre entorn
  2. Aprendre a observar a partir d’unes pautes
  3. Habituar-se a compartir els coneixements i sensacions amb els companys
  4. Aprendre a raonar i justificar explicant el perquè de les coses
  5. Aprendre a respectar les opinions dels companys
  6. Descobrir que una mateixa cosa pot tenir varies lectures
Desenvolupament:
L’activitat consistirà en interpretar el mapa de la ciutat de Banyoles per tal de trobar les  escultures senyalades i d’aquesta manera poder contestar la fitxa adjuntada.
Es durà a terme en grups de 4/5 persones i el recorregut es podrà completar amb dues hores.

Avaluació de l’activitat:
L’avaluació de l’activitat la farà l’alumne/a a l’inici, durant i al finalitzar l’activitat i el mestre/a farà l’avaluació final.

M
No ho sé, o no ho sé fer
R
Ho sé, o ho sé fer una mica.
B
Ho sé fer bé
MB
Ho sé fer molt bé.




Autoavaluació inicial
Autoavaluació durant la unitat i al final
Avaluació final del mestre/a
Aprendre a valorar i fixar-nos més amb el nostre entorn



Aprendre a observar a partir d’unes pautes




Habituar-se a compartir els coneixements i sensacions amb els companys




Aprendre a raonar i justificar explicant el perquè de les coses



Aprendre a respectar les opinions dels companys



Descobrir que una mateixa cosa pot tenir varies lectures








 Activitat 2: Treball de camp. Amplia una base de dades!

Activitat dirigida a alumnes de cicle superior. En aquesta activitat interdisciplinar volem que els alumnes aprenguin a distingir i a diferenciar els diferents éssers vius. Per dur-la a terme hauran de comunicar-se i posar-se d’acord entre ells. En aquesta activitat potenciem la utilització de les TIC.


Objectius didàctics:
- Observació directe d’un habitat específic.
- Identificació de diverses espècies.
- Descripció d’un ésser viu i del que l’envolta.
- Utilització de les TIC mitjançant unes pautes.
- Saber desenvolupar un treball en grup. 

Desenvolupament:
En aquest treball de camp a l’estany de Banyoles, haureu d’observar els éssers vius que hi habiten, fer-ne fotografies i descriure’ls. (Podeu trobar uns quants d’aquests éssers vius a la pestanya L’estany, a la pàgina principal del blog).
Un cop a classe, treballant en grup, descobriu quins éssers vius heu trobat, i un cop fet això entreu a la pàgina web http://www.networkedorganisms.com/ i seguiu les pautes següents:

  1. Crear una compta a http://www.gmail.com/
  2. Accés a la pàgina web:  http://www.networkedorganisms.com/upload mitjançant el correu.
  3. Adjuntar la imatge de l’ésser viu fotografiat.


  1. Pàgina web actual:

  1. Completa
    1. El nom comú i el científic de l’ésser viu observat (1)
    2. El nom de la localitat a sota el mapa (2)




  1. Complet:
    1. Descripció de l’ésser viu (3)
    2. Habitat en el que hem trobat l’ésser viu (4)
    3. Comentari específic que t’hagi cridat l’atenció (5)
    4. Amfibi, mamífer, rèptil... quina categoria ? (6)
    5. Buscar l’enllaç de la wikipèdia que ens dóna informació de l’ésser viu trobat (7)
    6. Data de la fotografia (9)
    7. Data de la publicació (10)
    8. Titol de l'estada (11)
    9. Breu comentari sobre l’espècie (12)

Avaluació:
Avaluació sobre 10, per part del professor.

Compromís individual en l’observació directe d’un habitat específic. 
(10%)
Identificació de diverses espècies.
(20%)
Descripció d’un ésser viu i del que l’envolta.
(30%)
Utilització de les TIC mitjançant unes pautes.
(30%)
Saber desenvolupar un treball en grup
(10%)






Activitat 3 JClic online

Activitat dirigida a alumnes de cicle mitjà i superior
Per accedir a l’activitat premeu aquí.

Objectius didàctics: 

- Aprendre quins són els llocs més importants i significatius de la ciutat
- Conèixer amb més profunditat l’estany i els seus voltants
- Treballar cançons típiques de la població banyolina (Tren Pinxo, Monstre Banyoles...)
- Utilitzar les TIC com a mitjà d’aprenentatge
- Aprendre a treballar individualment seguint les instruccions donades

Desenvolupament: 
L'activitat consisteix en completar un seguit de trencaclosques, memoris, cançons... utilitzant l'aplicació del JClic.

Avaluació de l'activitat:
L’avaluació es dura a terme utilitzant la propia activitat del JClic que en finalitzat permet veure el % d’errors i encerts que han fet els alumnes. El principal aspecte a avaluar és veure si els alumnes han intentat resoldre pensant les activitats o, pel contrari, ho han fet a sorts. 











Activitat 4: bicicletada banyolina

Activitat dirigida a alumnes de cicle superior:

Objectius didàctics:
-Coneixement de la localitat a partir de llibres, internet, enquestes.  
- Orientació des d’un punt de partida o sobre un paper.
- Saber explicar allò que caracteritza a la  localitat, i perquè la caracteritza.
- Dibuixar una ruta seguida en un mapa.
- Treball en equip i personal.

Desenvolupament:
A partir de la ruta de mostra de Banyoles, ajuntada seguidament. Proposar als alumnes fer una ruta a peu o amb bicicleta del seu poble, on expliquin allò que creguin més important dels diversos llocs on passarà la ruta, tot identificant els trets característics i més importants de la seva població. A més a més dibuixar sobre un mapa el recorregut que volen seguir.  

Avaluació:
Cada mestre a partir dels ítems d’avaluació durà a terme els percentatges que cregui convenients.
-          Mostra que han adquirit coneixement de la localitat i  l’han sabut expressar de forma coherent i ordenada.
-          Han explicat els trets més característics de la població
-          El mapa mostra la ruta seguida.
-          Hi ha les dades tècniques de la ruta, i aquestes són correctes.
-          Hi ha hagut iniciativa personal, i treball en equip.


RUTA DE BANYOLES:
Desenvolupament i explicació de la ruta:

Sortim des del Club Natació de Banyoles, situat al costat mateix de l’estany. Un cop hem abandonat la zona de la ciutat que dona a l’estany, ens dirigim al Parc de la Draga. El Parc de la Draga és un parc de gespa natural, format per unes cavitats més enfonsades les quals estan unides per uns camins de sorra que al mateix temps estan resseguits per una filera d’arbres. La zona del Parc de la Draga és una de les preferides pels banyolins com a lloc de descans i relax. Tot resseguint el Parc de la Draga pel carril bici ens adonem que a la vora de l’estany hi ha unes petites edificacions. Aquestes edificacions tant petites són les anomenades pesqueres.
Les pesqueres eren edificacions recreatives dels turistes i banyolins, que van començar a ser construïdes a mitjans del segle XIX i es va allargar fins l’any 1931 en què l’Ajuntament de Banyoles va prohibir l’edificació de noves pesqueres. Actualment a l’estany hi ha un total de vint pesqueres, entre les quals en podem destacar la del Cap de Bou i la pesquera Marimon. Totes dues són molt conegudes i sovint són immortalitzades en fotos i quadres.
Ja continuant la nostra ruta en torn de l’estany, passem per una zona de bany molt coneguda, la Caseta de fusta, un lloc habilitat pels banyistes on es compta amb la vigilància d’un socorrista de la Creu Roja per garantir la seguretat dels banyistes, durant la temporada d’estiu. Passada la Caseta de fusta arribem a la zona de Lió, on podrem veure la zona d’arribada de la pista de rem de l’estany. Ja seguidament i sense parar ens endinsem dins el bosc de Can Morgat, un bosc de pins roures i alzines a tocar de l’aigua de l’estany convertixen la zona en una de les més fresques i humides. Un cop hem sortit del bosc, ens toca abandonar el carril bici i fer un tros de carretera. El tros de carretera que hem de fer és molt poc, ja que al cap d’un parell de corbes, ja ens tornem a incorporar  dins del carril bici. Uns metres abans d’agafar de nou el carril bici és interessant passar per un petit corriol, que es troba davant la casa de Can Cisó, que ens condueix fins a un fantàstic mirador de l’estany. És just davant de la pesquera del Cap de Bou, i és aquí on l’estany te menys amplada.
Tot seguint per el carril bici passem per sota de l’església de Santa Maria de Porqueres un lloc interessant per aturar-se i  visitar.  L'església és una joia del romànic considerada Monument Nacional que ha arribat fins els nostres dies amb poques modificacions. És té constància de l’església des de l’any 840. No es conserven gaires escrits que parlin de l’església però consta que va ser reconstruïda cap a finals del segle XII i consagrada el dia 5 d’abril de l’any 1182 pel bisbe de  Girona, Ramon Guissall. Deixant enrere l’església passem pel mig de dos estanys, a l’esquerra l’estany de Banyoles, i a la dreta, l’estanyol del Vilà. Aquest està connectat amb l’estany de Banyoles per mitjà d’un rec. Sense  adonar-nos-en hem entrat a la zona dels desmais. Els desmais són uns arbres molt curiosos i bonics que formen unes branques primes que repengen des de la copa de l’arbre fins a acariciar l’aigua de l’estany, fent de la zona un dels llocs més bonics de la bora de l’estany.
Ja entrant en la recta final de la ruta, passem per davant d’un seguit de restaurants i hotels que donen de cara a l’estany, creant així la part més explotada de l’estany,  ja que a tota la altre banda  no és permès edificar-hi cases,  per tal de conservar l’entorn natural i únic de l’estany.
Seguidament tornarem a arribar el punt de partida en el Club Natació on dins ens podem dutxar o llançar-nos a nedar a l’estany per acabar de refrescar la jornada.

Dades tècniques de la Ruta 1


En el següent mapa, trobem marcat molt clarament el camí que em de seguir per no desviar-nos de la nostre ruta. El camí no té cap pèrdua, ja que és seguir l’estany per el seu contorn, i a més hi ha assenyalats tots els punts d’interès que trobem al llarg del camí per evitar que ens els passem de llarg.

Quilómetres
6.5
Temps estimat
Uns 25 min a un ritme de 20 km/h
Desnivell
inapreciable
Ciclabilitat
100%

Mapa de la Ruta






Activitat 5: Enquesta a la població
Objectius didàctics:
- Aprendre a comunicar-se amb el llenguatge adequat depenent del context
- Aprendre a fer preguntes, escoltar la resposta i ser capaç de reproduir-la en un paper
- Aprendre a extreure informació de les manisfestacions dels homes i les dones: la paraula, el paisatge, les construccions, les tècniques i no només dels llibres, com diu l'aprenentatge per descobriment segons Joan Pagès
- Aprendre a extreure conclusions a partir d'unes dades
- Proposar millores a la ciutat a partir de l'observació i l'interpretació de les enquestes
- Aprender a terballar en grup arribant a conclusions comunes

Desenvolupament:
Repartirem la següent enquesta entre els alumnes (grups de 3) que més tard l’hauran de fer a la població del seu entorn. Han de sintetitzar les respostes de les preguntes i reproduir-les en el paper. A continuació, a l’aula, hauran de extreure conclusions i a partir d’aquí proposar objectius de millora per la ciutat.
Aquesta activitat la proposem perquè no només visitin el nostre blog sinó també perquè es sentin partícips d'ell.

Avaluació de l’activitat:
L'avaluació serà compartida entre els alumnes i el mestre.
Un cop hagin realitzat les propostes de millora per la ciutat, per grups, hauran d'exposar-les als companys. A continuació es faran una valoració crítica entre ells sobre les propostes que han elaborat. Aquestes valoracions les escriuran en un paper que entregaran al mestre i serà aquest el que puntuarà sobre 10 les propostes. Finalment si creu que les propostes són bones proposem que redacti una llista que convidem a que ens la faci arribar per tal de poder afegir-les al nostre blog.

ENQUESTA:
ALUMNES:
Noms:  -                                                                                       Data:
           -                                                                                       Lloc:
           -           
ENQUESTAT:
Edat:                          Sexe:
                                     
1 – A quin barri vius?

2 – Està en bones condicions?

3 – Quin tipus de població hi predomina? (Gent gran, joves, nens/es...) A què es dedica? (serveis, indústria...)

4 - Creus que és segur?
5 – Està ben comunicat?
6 - Es promou la conservació del medi ambient? Com?
7 - Hi ha espais de lleure? Quins? Creus que són suficients?

8 - Tens prous serveis al teu abast? (sanitaris, educatiu, comerços...)

9 -Ha canviat molt en els últims anys? Per millor o pitjor?

10 - Què milloraries o canviaries?


Elaboreu 5 preguntes que us agradaria fer a la població
11 –

12 –

13 –

14 –

15 –


Conclusions i propostes de millora:
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________